<< Претходни [ Свети Марко Исповедник епископ Аретусијски у Сирији, Преп... ] Следећи >> |
Свети Марко
Исповедник епископ Аретусијски у Сирији
О његовом страдању извештавају свети Григорије Богослов и блажени
Теодорит. Према тим извештајима Марко је, у време цара Константина,
разорио неки храм незнабожачки и превео многе у веру Христову. Но кад
дође цар Јулијан на престо, и ускоро поста одступник од вере Христове,
тада се и неки аретусијски грађани одрекоше Христа и вратише
незнабоштву. И сад они усташе на Марка зато што им је храм разорио,
тражећи да он или храм сазида или да плати неку велику суму новца.
Пошто се старац Марко отказа да учини иједно од тога двога, то би
шибан, руган и кроз улице вучен. Затим му одрезаше уши танким и јаким
концем, па га онда обнажише и медом намазаше, па оставише привезана за
дрво на летњој вућини, да би га осе, комарци и стршљенови уједали. Но
мученик Христов све претрпе без јаука. Беше сасвим стар а у лицу светао
као ангел Божји. Незнабошци све ниже спуштаху цену свога храма, тражећи
најзад од Марка неку сасвим незнатну суму, коју он могаше лако дати. Но
он се одрече да да и један новчић. Његова трпељивост учини огроман
утисак на грађане, због чега они почеше дивити му се и жалити га, и
због чега и спуштаху цену храма свога скоро ни до чега, само да би он
остао у животу. Најзад га пустише на слободу, и један по један опет сви
примише поуке од њега и повратише се у веру Христову. За слично дело
пострадао је у то време ђакон Кирил из града Илиопоља под гором
Ливаном. Он је био разбио неке идоле у време слободе хришћанства, те
под Јулијаном буде за то љуто мучен. Толико беху на њ озлобљени
незнабошци, да кад га убише, зубима својим распараше му и отворише
утробу. Истога дана кад и свети Кирил пострадаше и многи други. Злобни
незнабошци исекоше тела њихова на комадиће, помешаше с јечмом, и дадоше
свињама. Но стиже их казна убрзо, свима поиспадаше зуби и на уста удари
несносан смрад.
Преподобни
Јован пустињак
Син беше неке жене хришћанке, Јулијане, у Јерменији. Још као дечак
остави мајку своју и одбеже у пустињу. Сав пламтијаше од љубави према
Христу Господу. У пустињи се најпре предаје руководству духовника
Фармутија, који се беше толико удостојио код Бога, да му ангел Божји
свакога дана даношаше хлеб. После се млади Јован удаљи и повуче у
самоћу. Спусти се у неки сух бунар, где проведе пуних десет година у
посту, молитви и бдењу. Свети Фармутије доношаше му од ангелског хлеба
и даваше. Јер не хте ангел Божји лично давати хлеб младоме Јовану, да
се овај не би тиме погордио, него преко његовог духовног оца Фармутија.
После десет година тешког подвига у бунару представи се свети Јован
Господу, и мошти се његове показаше чудотворне. Поживе и прослави се од
Бога и од људи у IV веку.
Песма из Пролога
Јунак Господ све збира јунаке,
Све кој' може веру одржати,
Веран Богу до смрти остати;
И кој' може муку претрпети
Благодарност Богу узносећи
Мукама се својим поносећи;
И кој' може другом опростити
И увреду примит ка' похвалу;
Још кој' може другог научити
C грешног пута правди повратити
Са жалосном душом жалостиван,
И кој' може бити милостиван,
Радости се туђој радовати,
A са плачним срцем заплакати;
И кој' може уздржати себе
Од злог дела, речи и помисли,
Од излиштва у пићу и јелу —
Који своме не угађа телу,
Но сматра га временим колима,
Из којих се бори на мегдану
Да очува душу богомдану,
Да очува веру Христијанску,
Те да уђе у градину Рајску,
Где је царство Господа Јунака,
Где царује Јунак c јунацима.
C јунацима не од овог света.
РАСУЂИВАЊЕ
Спиритисти наших дана примају сваку појаву духовног света као Богом
послану и одмах се хвале, шта им се "открило." Ја сам познавао
осамдесетогодишњег монаха, кога су сви поштовали као великог духовника.
На моје питање, да ли је у животу видео неко биће из духовног света,
одговори ми: не.никада, слава милости Божјој! Видећи да се ја томе
ишчуђавам, он рече: ја сам се стално молио Богу, да ми се ништа не
јави, да не би случајно пао у прелести и примио прерушена ђавола као
ангела. И Бог је досад услишио моју молитву.
Колико су стари били скромни и опрезни у том погледу, показује овај
записани пример: некоме брату јавио се ђаво обучен у светлост ангелску,
па ће му рећи: "Ја сам архангел Гаврил, и послат сам к теби." - На то
брат одговори: "Промисли, да ниси некоме другом послат, јер ја нисам
достојан да видим ангела." - И ђаво тренутно постаде невидљив и ишчезе.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам Господа Исуса у смрти и то:
1. како тама обузе све,
2. како страх уђе у све присутне под крстом;
3. како капетан страже устрашен узвикну: заиста овај бијаше Син Божји!
4. како се испуни пророчанство Господа о Његовој смрти!
БЕСЕДА
о чудесном отварању гробова
И гробови се отворише, и усташе многа тијела светијех који су помрли
(Мат. 27. 52)
О да великог знамења! И мртва тела светих људи и жена познаше Онога
који на крсту издахну у мукама, а мртве душе старешина јеврејских не
познаше Га. Сва се твар усколеба, само се не усколеба злочиначка душа
Ане и Кајафе и Ирода. Мртви светитељи показаше се осетљивији од живих
грешника. Но како би и мртви светитељи остали равнодушни према
Створитељу своме на крсту, кад ни мртво камење не може остати
равнодушно! Како би при таквом догађају, од кога се земља затресе и
сунце помрча, могла лежати у гробовима тела оних праведника, који Његов
закон стари испунише, који му се надаху за живота, који Га прорицаху и
који с надом у Њега очи своје заклопише?
О да великог знамења! О да велике утехе за нас, који се надамо
васкрсењу! Јер по нашој немоћи и маловерности ми бисмо могли рећи:
ваистину, Христос је васкрсао, но да ли ћемо ми васкрснути! Христос је
васкрсао по сили Својој, но како ћемо ми васкрснути? И ко зна, да ли ће
Бог и нас својом силом васкрснути? Ево утехе, ево доказа: и гробови се
отворише, и усташе многа тијела светијех који су помрли! Значи: и
обичне људе смрт није могла уништити. Значи, да н они који су много
мањи од Христа, нису мртви као камење него су живи као ангели. Значи:
кадтад и наша ће тела устати из гробова и мн ћемо живети. Све што је
Господ рекао, поткрепљено је и претрпано безоројним доказима. Знајући
немоћ наше вере, Он је доказао Своје пророчанство о васкрсењу не само
Својим сопственим васкрсењем него и устајањем из гробова многих тела, у
време смрти Своје.
О браћо, нико од нас неће имати ни најмањег изговора за неверовање у
живот после смрти.
О Господе премилостиви. утврди верне у вери, и обрати неверне у веру.
Теби слава и хвала вавек. Амин.
Велика
Субота
ВЕЛИКА СУБОТА
(грч: Μεγάλο Σάββατο), посвећена је успомени на погреб Господа Исуса
Христа и Његов силазак у Ад. Присуство Христово у гробу је Телом, а
духом је био у Аду, а у исто време је на престолу био са Оцем и Духом,
самим тим што је Он свеприсутни Бог, неодвојив од друга два лица Свете
Тројице. То је она субота у коју је Господ Исус Христос показао да је
дошао крај старом веку који је био обележен светковањем суботњег дана,
и отпочео нови век у коме се светкује дан Његовог Васкрсења, дан
есхате, дан који сви Хришћани жељно очекују - Други Христов долазак.
Начин
прослављања
Јутрење Велике суботе у новије време не служи се рано изјутра, већ на
Велики петак увече. Пред Христовим гробом, уз кађење и држање свећа,
врши се слика Христовог погреба. Уз читање целог 118/119 Псалма певају
се статије - стихови у којима се слави умрли Спаситељ као Васкрсење и
Живот и изражава бол, жалост и туга Пресвете Богородице. Све је ово
подељено на три статије. У канону Велике суботе, чије су песме написали
Марко Идрунтски (од прве до четврте) и Косма Мајумски (од шесте па до
краја), док је ирмосе прве четири песме писала монахиња Касија (810),
слави се победа Христова над смрћу и први пут се сазнаје да је овај
шабат, ова благословена субота у којој Спаситељ лежи мртав,
преблагословена субота. У њој је Спаситељ уснуо, уз Његово обећање да
ће Васкрснути у трећи дан.
При крају јутрења, плаштаница се носи три пута око храма, а после њеног
поновног полагања у гроб, чита се пред њом Језекиљево пророштво ο
васкрсењу мртвих (Јез 37,1-14), Апостол и Јеванђеље. Великосуботном
Литургијом Св. Василија Великог почиње Васкрсење. Све до читања
Апостола, свештеник служи ову Литургију у црној одежди, а потом облачи
белу, јер су се у току ове литургије крштавали оглашени, који су се
током целог Васкршњег поста припремали уздржавањем од хране, молитвама
и поукама за крштење, које се увек врши у белим одеждама. Једино на
овој Литургији, Јеванђеље се не чита са амвона или са царских двери,
већ на Христовом гробу, јер је Анђео на гробу Господњем објавио
мироносицама вест ο Христовом Васкрсењу. Велика субота је једина субота
у години када се пост састоји у сухоједењу.
Народни
обичаји
Велика субота је дан уочи Васкрса у коме се завршавају послови
неопходни за дочек великог празника. Спрема се и чисти кућа, приправља
рухо, боје јаја, по правилу изјутра пре изласка сунца. У Хомољу месе
колач - васкршњак - окићен босиоком, као и мањи колачићи. У
југоисточном Банату месе колачиће који се после бденија носе на гробље.
Гроб се прелива вином и окади. На велику суботу се не ради у пољу и
жене не раде ручне радове.
У Републици Српској, Поповом пољу, Велику суботу зову и Црвена субота и
тада "масте", односно боје јаја у црвено. Фарбају их тако што улију
воду у лонац и у њу сипају црвену боју или вразило. Затим се запали
провлак воштанице па се њом праве шаре по јајима. Обично су то биљни
мотиви, са представама сунца, месеца и крстића. Кад вода проври,
стављају јаја и кувају све док три пута не очитају "Оче наш.." или
једном "Верујем..". Искуство је показало, да је то време довољно да се
јаја скувају. Када се јаја охладе, жене их отиру крпом једно по једно
при чему се показују шаре. У кућама које су имале смртни случај, јаја
се фарбају у тамно црвено, црно или "масте" у чађи. Јаја искључиво боји
женска чељад.