<< Претходни [ Св. Никита Исповедник, Св. Павле Невољник, Св. муч. Улпиј... ] Следећи >> |
Св.
Никита Исповедник
Рођен у Витинији, у граду Кесарији. Отац његов Филарет, лишивши се
своје супруге, замонаши се, те Никита оста код своје бабе, очеве мајке.
Пошто одрасте и заврши све науке оде у манастир Мидикијски, где га
игуман Никифор постриже за монаха, а после седам година труда и подвига
рукоположи га патријарх Тарасије за јеромонаха. По смрти Никифора и
Никитиног верног друга Атанасија, братство изабра Никиту, и преко воље
овога, за игумана. Беше св. Никита светао пример живота и подвига
братији својој кроз дуг низ година. Али кад се зацари Лав V Јерменин,
после благочестиве Ирине и правоверних царева Никифора и Михаила,
распали се опет иконоборска јерес. Цар збаци патријарха Никифора и
посла га на заточење, а на његово место уздиже некаквога јеретика
Теодота Каситера, човека нечиста живота. И Никита би затворен и мучен,
но не поколеба се у Православљу. Превођен би из тамнице у тамницу, и
мучен глађу и жеђу, мразом и знојем и поругањем. Али он се не даде
поколебати. Нарочито му досађиваше неки Никола с подсмехом и поругом.
Но једне ноћи јави се Николи његов умрли отац на сну и прекорно му
рече: „одступи од слуге Божјега!" И од тога часа Никола се покаја те не
само не досађиваше више светитељу него и друге одвраћаше да му не
досађују. Када злом смрћу погибе Лав Јерменин, царство преузе
правоверни цар Михаил Валвос, који ослободи све православне
страдалнике. Никита се повуче у једно усамљено место близу Цариграда,
где у молитви и благодарењу Богу на свему проведе своје последње дане
земнога живота. Сотвори многа чудеса молитвом за време живота. А када
умре, пренеше му тело у његов манастир. И при том спроводу многи
болесници дотакоше се тела његова и бише исцељени. Мошти му бише
положене до гробнице његовог духовног оца Никифора и друга му
Атанасија. Упокоји се овај велики јерарх 824. год.
Св.
Павле Невољник
Рус по рођењу. У младости заробљен од Турака. Не хотећи издати веру
Христову и потурчити се, би мучен и посечен у Цариграду 1683 год.
Св.
муч. Улпијан
Младић из града Тира. Мучен за Христа од началника Урбана, мучитеља св.
Амфијана (2 април). Најзад завезан у врећу, заједно са једним псом и
змијом, и бачен у море. Пострада и прослави се 306 год.
Песма
из Пролога
„Ја ране Господа на свом телу носим
И само се Крстом Господњим поносим!"
Тако рече Павле, апостол избрани,
Њему следоваху чете покајани',
Чете покајаних што примише ране
И у муци многе проведоше дане,
Ради Живог Христа, Спаса и Господа,
К'о и свети Павле, апостол народâ.
И Никита дивни крст тежак понесе,
Муке и поругу за Христа поднесе.
У трошноме телу дух ка' од челика
У Никите светог, храброг мученика.
Он цара победи и царства надживе,
За то му се земља и небеса диве.
Сада славом венчан међу ангелима
Он помаже свима за Крст гоњенима.
Његова молитва пред Бога узлази,
И његова помоћ на земљу силази.
РАСУЂИВАЊЕ
„Очекујем себи хиљаду смрти," овако је писао св. Атанасије Велики
својој пастви у Мисиру за време страшне аријанске јереси. Овако може
рећи о себи сваки духован човек, који је духом прогледао и видео мрежу,
у којој се свака душа људска налази у овоме свету. Што год је један
човек духовнији, то је та мрежа гушћа. Тако је воља Божја: да се
најдуховнији спасавају најтешњим путем. И сам Псалмопевац вели: многы
скорбы праведнику. Но на крају крајева победа и слава припада
праведнику. Само се треба наоружати вером и стрпљењем. Ко верује, тај и
разуме своје страдање. Ко се оклопи стрпљењем, тај ће видети победу и
славу. Ономе ко љуби Господа и најтешњи пут је довољно простран, и
највеће муке — лако иго, и најљућа смрт — радост свадбена.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам Господа Исуса у Аду, н то:
1. како Он силази у Ад са силом великом, од које се Ад потреса;
2. како испред Његовог лица беже зли дуси, дотадањи господари Ада;
3. како се неописано радују Његовом доласку душе праведних праотаца и
пророка.
БЕСЕДА
о великој жељи Божјој
Бог хоће да се сви људи спасу (I Тим. 2, 4).
Бог хоће да се сви људи спасу — зато Господ Исус сиђе у Ад, да спасе и
оне који живеше на земљи пре Његовог доласка. Јер да Он не сиђе у Ад,
огроман број праведних душа пропао би за навек. И још: да Он не сиђе у
Ад, главни стан злобе против Бога и човечјег рода остао би неразорен.
Та два разлога, дакле, побудише Христа Жизнодавца да се душом спусти у
Ад — прво: да разори гнездо адских сила, и друго: да изведе из Ада у
Рај душе праотаца, пророка, праведника и праведница, који испунише
стари закон Божји и тиме угодише Богу. Пре него што се сатана довољно
зарадова гледајући Христа понижена и на крсту умртвљена, Христос се
појави, жив и свемоћан, усред Ада, главног стана сатанина. Каква
неочекивана и ужасна новост за сатану! Три године он је плео замке
против Христа на земљи, а Христос за три дана ево разорава царство
његово и односи пребогати плен у виду роја праведничких душа.
Ти хоћеш да се сви људи спасу, о Господе. Спаси и нас молимо Ти се. Јер
нема спасења ни спаситеља ван Тебе. У Тебе се Јединога надамо и Теби се
Јединоме клањамо, Теби и Оцу и Духу Светоме, сада и вавек. Амин.
Лазарева субота
(Врбица)
7 дана пре Велике суботе
Лазарева субота
или Врбица се слави на суботу уочи празника Цвети (који увек падају у
шесту недељу Часног поста) посвећена је успомени на васкрсење
четвородневног Лазара, и на улазак Христов у Јерусалим, где су га деца
свечано дочекала и поздравила. Тада се у нашим храмовима у поподневним
часовима служи вечерње богослужење, и у цркву се уносе млади врбови
ластари, тек улистали. Пошто се врба освети, свештеник народу дели
гранчице, и затим се врши трократни опход око храма са црквеним
барјацима, рипидама и чирацима. Народ обилази око храма уз певање
тропара Лазареве суботе. Овај празник је искључиво празник деце. За тај
дан мајке свечано обуку своју децу, па чак и ону најмању, од неколико
месеци, доносе, свечано обучену, цркви, купују им звончиће везане на
тробојку и стављају око врата. Деца се радују, трче по порти и
учествују у опходу око цркве. Младе врбове гранчице се односе кућама и
стављају поред иконе и кандила. Са овим даном почињу велики Васкршњи
празници.