<< Претходни [ Свeти мучeници Teрeнтиje, Пoмпиje и други - Велика субота ] Следећи >> |
Св.
муч. Теренције, Африкан, Максим, Помпије и осталих 36 с њима
Пострадаше за Христа и бише увенчани венцем славе у време цара Декија.
По наредби царевој намесник Африке објави свему народу, да сви морају
приносити жртве идолима; у противном прећаше намесник страшним мучењем
свакога упорнога. Чувши за ове претње многи отпадоше од вере и
поклонише се идолима. Но ових 40 мученика осташе непоколебљиви, због
чега бише изложени мучењу. Св. Теренције храбраше своје другове речима:
"чувајмо се, браћо, да се не одрекнемо Христа Бога нашега, те да се и
Он нас не одрекне пред Оцем својим небесним и светим ангелима!" —
Намесник их раздели у две групе: тридесет и шесторицу, после шибања и
стругања и посипањем сољу отворених рана, посече мачем. А ону прву
четворицу баци у тамницу са тешким оковима о врату, на рукама а и на
ногама. Но ангел Божји јави се у тамници, додирну окове окованих, и
окови спадоше. По том ангел им постави обилну трпезу и нахрани их.
Поново бише изведени и мучени, и поново затворени у тамницу. Још нареди
намесник гатарима, да саберу што више отровних гадова, као змија и
скорпија, и да их затворе у исту одају с мученицима. Но гадови се не
хтеше дотаћи Божјих угодника, него се збише у један угао и ту прележаше
три дана. Када трећег дана би отворена тамница, јурнуше гадови на
гатаре и изуједаше их. Најзад намесник изрече смртну пресуду над
четворицом мученика. Када их поведоше на посечење они радосно певаху
псалме и хваљаху Бога, који их удостоји мученичке смрти. Чесно
пострадаше и царства се удостојише 250 год.
Св.
6000 мученика у Грузији
У Давидо-гареџијској пустињи у Грузији било је 12 манастира, у којима
су се вековима подвизавали многи иноци. 1615 год. нападне на Грузију
шах Аббас I и сву је опустоши, и безброј хришћана исече. Једном идући у
лов, у само свитање Ускрса, виде он у планини многобројне светиљке. То
беху иноци из свих 12 обитељи у литији око цркве Васкрсења Христова, са
свећама у руци. Када шах сазна, да су то монаси он запита с чуђењем:
"зар још није сва Грузија предана мачу?" и нареди војницима, да одмах
иду и све монахе исеку. Ангел Божји јави се у том игуману Арсенију и
објави му блиску смрт. Арсеније саопшти то свој братији. Тада се сви
причестише пречистих тајни и приготовише за смрт. У том нападачи дођу,
и исеку на комаде најпре игумана, који први пред њих изиђе, а потом и
све остале. Чесно пострадаше сви, и неувелим венцима се увенчаше 1615
год. Тако се завршила историја ових знаменитих манастира, који су кроз
више од хиљаду година служили као огњиште духовне просвете за
Грузијанце. Данас постоје само још два: св. Давида и св. Јована
Претече. Цар Грузински Арчил сабрао је све мошти мученичке и чесно
сахранио. Те мошти и до дана данашњега испуштају целебно миро и
исцељују болне.
Песма
из Пролога
Шест хиљада Божјих угодника
Васкрсу се светлом радоваху,
Шест хиљада човечјих срдаца,
Цело стадо незлобних јањаца!
Са свећама цркву опхођаху,
Слатке песме Васкрсу појаху.
Док вук страшан из поноћне таме
С вучићима гладним не насрну,
Да покоље незлобне јагањце
То не беху јањци но пастири
Намученог рода Грузинскога,
Светитељи и просветитељи,
Све иноци, дивни подвижници
Арсеније смрт предвиде свима,
Па овако збори иноцима:
— Браћо моја, синови Грузије,
Час је дош"о чаша да се пије
Слатка чаша страдања за Христа.
Ево јуре вуци кроз планину
Брже, браћо к пречистом Причешћу.
А по томе крвавом крштењу!
Покајте се за се и за народ,
Па све мисли Богу управите,
Злотворима својим опростите,
Рајска нам се отварају врата
Нек брат сваки сваког прости брата.
Христос воскрес — да ми воскреснемо,
Верни смо му док не издахнемо!
РАСУЂИВАЊЕ
Кад човек одлепи свој ум од земље и отвори га према Богу са жељом да
угоди Богу, тада му Бог открива вољу Своју на разне начине. Св. Петар
Дамаскин пише: "ако човек има свецелу намеру угодити Богу, то га Бог
учи вољи Својој или кроз мисли, или кроз неког човека, или кроз Свето
Писмо." Такав човек постане пажљив и осторожан, и очекује изнутра и
споља настављења Божја. За њега престају да постоје случајности. И цео
свет за њега постаје као десетоструна харфа, која не одаје ниједан звук
без прста Божјег.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се јави двојици ученика на путу за Емаус, и како Га ови не
познаше;
2. како тој двојици гораху срца док им Он говораше, и како Га познаше
тек кад им Он благослови и преломи хлеб,
3. како Господ одједном поста невидљив за њихове очи.
БЕСЕДА
о живој нади
Благословен Бог и отац Господа нашег
Исуса Христа, који нас по великој милости
својој препороди за жив нâд васкресенијем
Исуса Христа из мртвијех (I Петр 1, 3)
Ко има мртво надање, браћо, а ко има живо надање? Онај има мртво
надање, ко се нада у мртве ствари; а онај има живо надање, ко се нада у
живога Бога. И још, мртво надање има онај ко се нада у себе и у друге
људе; а живо надање има онај ко се нада у живога Бога. И још, мртво
надање има онај ко се нада у срећу и благостање у овом кратком
земаљском битисању, и не простире никакву наду преко гроба; а живо
надање има онај ко се нада у васкрсење и бесмртни живот у царству
небеском. Ваистину, боље је живо надање од мртвог надања, као што је
боље живот од смрти; као што је боља светлост од таме; као што је боље
здравље од болести; као што је бољи ум од безумља. Но ко донесе и
показа људима живо надање — ко, и како? Апостол Петар одговара на ово
питање: Господ наш Исус Христос, и то васкрсењем из мртвих. Нико други
до Господ Исус Христос; и ничим другим тако као Својим сопственим
васкрсењем из мртвих. Својим васкрсењем Господ је окрилатио зачмало
надање људско, и пружио га преко гроба, и показао му циљ и сврху и плод
иза гроба. Све ово не тврди неки лаковеран човек но апостол, који се
дуго колебао у вери, и који се три пута одрицао Христа. Зато је његово
сведочанство о васкрслом Господу и о значају васкрсења Његовог
неисказано драгоцено за нас.
О Господе васкрсли. Победниче смрти, ишчупај из нас мртво надање и
усади живо надање, молитвама светога Петра, апостола Твога великога.
Теби слава и хвала вавек. Амин.
-
Велика
Субота
ВЕЛИКА СУБОТА
(грч: Μεγάλο Σάββατο), посвећена је успомени на погреб Господа Исуса
Христа и Његов силазак у Ад. Присуство Христово у гробу је Телом, а
духом је био у Аду, а у исто време је на престолу био са Оцем и Духом,
самим тим што је Он свеприсутни Бог, неодвојив од друга два лица Свете
Тројице. То је она субота у коју је Господ Исус Христос показао да је
дошао крај старом веку који је био обележен светковањем суботњег дана,
и отпочео нови век у коме се светкује дан Његовог Васкрсења, дан
есхате, дан који сви Хришћани жељно очекују - Други Христов долазак.
Начин
прослављања
Јутрење Велике суботе у новије време не служи се рано изјутра, већ на
Велики петак увече. Пред Христовим гробом, уз кађење и држање свећа,
врши се слика Христовог погреба. Уз читање целог 118/119 Псалма певају
се статије - стихови у којима се слави умрли Спаситељ као Васкрсење и
Живот и изражава бол, жалост и туга Пресвете Богородице. Све је ово
подељено на три статије. У канону Велике суботе, чије су песме написали
Марко Идрунтски (од прве до четврте) и Косма Мајумски (од шесте па до
краја), док је ирмосе прве четири песме писала монахиња Касија (810),
слави се победа Христова над смрћу и први пут се сазнаје да је овај
шабат, ова благословена субота у којој Спаситељ лежи мртав,
преблагословена субота. У њој је Спаситељ уснуо, уз Његово обећање да
ће Васкрснути у трећи дан.
При крају јутрења, плаштаница се носи три пута око храма, а после њеног
поновног полагања у гроб, чита се пред њом Језекиљево пророштво ο
васкрсењу мртвих (Јез 37,1-14), Апостол и Јеванђеље. Великосуботном
Литургијом Св. Василија Великог почиње Васкрсење. Све до читања
Апостола, свештеник служи ову Литургију у црној одежди, а потом облачи
белу, јер су се у току ове литургије крштавали оглашени, који су се
током целог Васкршњег поста припремали уздржавањем од хране, молитвама
и поукама за крштење, које се увек врши у белим одеждама. Једино на
овој Литургији, Јеванђеље се не чита са амвона или са царских двери,
већ на Христовом гробу, јер је Анђео на гробу Господњем објавио
мироносицама вест ο Христовом Васкрсењу. Велика субота је једина субота
у години када се пост састоји у сухоједењу.
Народни
обичаји
Велика субота је дан уочи Васкрса у коме се завршавају послови
неопходни за дочек великог празника. Спрема се и чисти кућа, приправља
рухо, боје јаја, по правилу изјутра пре изласка сунца. У Хомољу месе
колач - васкршњак - окићен босиоком, као и мањи колачићи. У
југоисточном Банату месе колачиће који се после бденија носе на гробље.
Гроб се прелива вином и окади. На велику суботу се не ради у пољу и
жене не раде ручне радове.
У Републици Српској, Поповом пољу, Велику суботу зову и Црвена субота и
тада "масте", односно боје јаја у црвено. Фарбају их тако што улију
воду у лонац и у њу сипају црвену боју или вразило. Затим се запали
провлак воштанице па се њом праве шаре по јајима. Обично су то биљни
мотиви, са представама сунца, месеца и крстића. Кад вода проври,
стављају јаја и кувају све док три пута не очитају "Оче наш.." или
једном "Верујем..". Искуство је показало, да је то време довољно да се
јаја скувају. Када се јаја охладе, жене их отиру крпом једно по једно
при чему се показују шаре. У кућама које су имале смртни случај, јаја
се фарбају у тамно црвено, црно или "масте" у чађи. Јаја искључиво боји
женска чељад.