<< Претходни [ Свeти aпoстoли Aристaрх, Пруд и Tрoфим - Велики четвртак ] Следећи >> |
Св.
апостоли Аристарх, Пуд и Трофим
Ови беху из броја Седамдесеторице апостола. Аристарх би епископ у
Апамији Сиријској. Помиње га апостол Павле неколико пута (Дела Ап. 19,
29; Колош. 4, 10; Филим. 23.). У Ефесу био је ухваћен са Гајем од
гомиле народа, која се беше дигла против Павла. Колошанима пише ап.
Павле: поздравља вас Аристарх који је са мном у сужанству. А у
посланици Филимону назива Павле Аристарха помагачем мојим, заједно са
Марком, Димасом и Луком. Пуд је био угледан грађанин римски. Ап. Павле
га спомиње један пут (II Тим. 4, 21). Дом Пудов био је најпре уточиште
врховним апостолима, а после се обратио у цркву, названу Пастирска.
Трофим је био из Азије (Дела Ап. 20, 4) и следовао је ап. Павлу на
његовом путу, На једном месту пише ап. Павле: Трофима оставих у Милету
болесна (II Тим. 4, 20). У време Неронова гоњења, када апостол Павле би
посечен, посечени беху и сва три ова славна апостола.
Св.
муч. Сава Готски
У Готској страни беше сурово гоњење на хришћане. Неки кнез Готски дође
у село, где живљаше овај благочестиви Сава и упита сељаке, да ли у
њиховом селу има хришћана? Они га са заклетвом увераваху, да нема
ниједнога. Тада Сава стаде пред кнеза и народ и рече: „нека се нико не
заклиње за мене, ја сам хришћанин." Видећи га кнез бедна и сиромашна,
пусти га с миром говорећи: „тај нити може штетити нити користити!" —
Друге године пак о Ускрсу дође неки свештеник Сансал у то село и
отпразнова светлу пасху са Савом. Чуше то незнабошци, па изненадно
нападоше на дом Савин, и почеше штаповима немилосрдно тући угоднике
Божје, а још уз то Саву гола нага вукоше по трњу, па их онда обојицу
везаше уз дрво, и нуђаху им да једу меса од идолских жртава. Но Божји
људи, сећајући се речи апостолских, одбише да једу од нечистих
ђаволских жртава. Најзад осуди кнез Саву на смрт и предаде га
војницима. Пун радости пође Сава на губилиште хвалећи Господа. Познавши
у њему доброга човека војници га хтедоше уз пут пустити, но Сава се
веома ожалости због тога и рече војницима, да су они дужни испунити
заповест кнежеву. Тада га војници доведоше до једне реке, везаше му
камен о врат и бацише га у воду. Тело његово би избачено на обалу.
Доцније грчки војвода Јуније Соранос, у време цара Валента, ратујући с
Готима, нађе Савино тело и пренесе га у Кападокију. Пострада Сава свети
у својој 31 години, 372 године.
Св.
муч. Василиса и Анастасија
Две благочестиве Римљанке. У време цара Нерона сабираху посечена тела
апостолских ученика и чесно их сахрањиваху. Због тога беху оптужене и
бачене у тамницу, па после дугих истјазања (одсецали им груди и језик)
посечене.
Песма
из Пролога
Мученици светли крв своју пролише,
И сву земљу црну крвљу обагрише.
Беше огањ силан у коме гораху,
Но силнија љубав ко'м Христа љубљаху.
За највише добро мучеником бити —
Какво благо с овим може се мерити?
Свепобедни Христос, цар онога века,
Ваше храбре душе на небу дочека.
Он их к Себи узе из ангелских руку,
И сву вашу тешку благослови муку.
РАСУЂИВАЊЕ
О созерцању пише св. Григорије Синаит: „Тврдимо, да има осам главних
предмета созерцања; прво, Бог невидљиви и безвидни, безпочетни и
несоздани, проузроковач свега што постоји, тројично, једино и пребитно
Божанство; друго, чин и стање умних сила; треће, састав видљивих
ствари; четврто, домостројно ваплоћење Слова; пето, свеопште васкрсење:
шесто, страшни други долазак Христов; седмо, вечна мука; осмо, царство
небеско. Прва четири су јављена и припадају прошлости, а последња
четири нису још јављена и припадају будућности, премда се и ова четири
јасно созерцавају од оних, који су помоћу задобијене благодати стекли
потпуну чистоту ума. Ко приступа овоме послу (созерцања) без светлости
благодати нека зна, да он зида фантазије, и да нема созерцања." Тако
пише велики и видовити Григорије Синаит, који оно што знаде, знаде из
личног опита.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се Он брине и за телесну храну Својих ученика: како преломи и
благослови хлеб ученицима у Емаусу;
2. како крај језера питаше ученике: еда што имате за јело? па кад Му
рекоше да немају, Он им спреми хлеба и рибе и даде им.
БЕСЕДА
о томе како ћемо ми
личити на онога кога љубимо
Љубазни, сад смо дјеца Божија, и
још се не показа шта ћемо бити; него
знамо да кад се покаже, бићемо као и
он, јер ћемо га видјети као што јест. (I Јов. 3, 2).
До сад смо били робови, а сад смо деца Божија. Били смо робови зла, а
сад смо слуге добра, врховнога добра на небу и на земљи. Робовали смо
свему ономе што је ниже и горе од човека, а сад ћемо служити Свевишњем
и Сведобром. Гњечени смо мраком, а сад ћемо деловати у светлости. До
сад су нас држали ђаво, грех и смрт, у непрестаном страху, а сад ћемо
живети близу Бога, у слободи и радости. Сад... Кад сад? Сад кад се
Господ јави на земљи у телу, кад нам даде науку светлости, слободе и
живота; када васкрсе славно и показа се у прослављеном телу Своме; и
када испуни сва пророчанства пророкâ и сва обећања Своја. Сад смо и ми
деца Божја, синови видјела и насљедници царства. И бићемо као и Он. То
се, истина, још није показало, али се Он показа, и то је за сад
довољно. Он се показа какав је красан човек у васкрсењу, и ми знамо, да
ћемо и ми бити такви као и Он. Апостол Јован каже: ми знамо, да ћемо
бити као и Он. Не каже: ми слутимо, или: нама је речено, него вели: ми
знамо, да ћемо бити као и Он. Јер Он није васкрсао ради Себе него ради
нас. Он није устао из гроба, да само покаже Своју силу мртвацима без
наде, него да увери мртваце да ће и они оживети, и да им покаже, какви
ће бити кад оживе. Нити су апостоли писали: ми знамо због сујете пред
незналицама него због братске љубави према људима, да би сви људи то
исто знали — да би и ми знали. О васкрсли Господе, утврди и у нама ово
спасоносно знање, молитвама апостола Твојих светих. Теби слава и хвала
вавек. Амин.
Велики
Четвртак
Пред празник
Пасхе, у четвртак, Христос се са ученицима вратио у Јерусалим где је на
Велики Четвртак била Тајна вечера. Исус је тада установио Свету Тајну
Причешћа уз речи: "Узмите, једите; ово је тијело моје." и "Пијте из ње
сви; Јер ово је крв моја Новога Завјета која се пролијева за многе ради
отпуштења гријехова" (Мат. 26:26-28). Ове се речи могу чути на свакој
Светој Литургији чији је централни део Свето Причешће.
Такође је својим ученицима опрао ноге учећи их тако сопственим примером
како треба да служе једни другима.
Заповедио им је и да љубе једни друге: "Да љубите једни друге као што
ја вас љубим" (Јов. 15:12), и отворено говорио о предстојећем Му
страдању и свему што има да се збије.
Ту изговара и Првосвештеничку молитву где се моли за своје ученике као
и за све оне који због њихових речи буду поверовали. Да их Господ Бог
избави од злога и да буду са Њим где је он и да гледају Славу његову
(Јов. 17:24).
Те ноћи Христа су се одрекла два његова ученика: Јуда Искариотски и
Симон Петар. Христос је пред свима рекао: "Заиста вам кажем; један од
вас издаће ме" (Мат.26:21). "А Јуда издајник његов одговарајући рече:
да нисам ја учитељу? Рече му (Исус): Ти каза" (Мат. 26:25). "Рече му
Петар: Нећу те се одрећи макар морао и умријети с тобом" (Мат. 26:35).
(Ваља напоменути да је Јуда још на Велику Среду отишао код јеврејских
првосвештеника и рекао: "Шта ћете ми дати и ја ћу вам га издати? А они
му положише тридесет сребреника" (Мат. 26:15) чиме је уствари већ дан
пре издао Исуса. Због сећања на издајство Господа средом се пости).
Потом Исус одлази у Гетсимански врт, где се знајући за сва страдања
која Му предстоје моли Оцу своме: "Ава, Оче, све је могуће теби;
пронеси ову чашу мимо мене; али опет не како ја хоћу него како ти"
(Мар.14:36). Јуда је знао за поменути врт, јер се Исус ту често окупљао
са својим ученицима, и ту је дошао са слугама првосвештеника и
фарисеја. Исуса им је показао Целивајући Га јер им беше рекао: "Кога
пољубим, тај је" (Лука 22:47), Исус га је упитао "Јудо, зар цјеливом
издајеш Сина Човјечијега?"(Лука 22:48). Јуда није ништа одговорио. Тако
су Исуса одвели пред првосвештеника да му суди.
Те ноћи, ученици су били као стадо без пастира, изгубљени и очајни.
Тада је Петар, који је бескрајно волео Христа, поклекао и три пута Га
се од вечери до зоре одрекао. Питали су га да ли је он један од ученика
и да ли је био са Исусом, Петар је одговорио да не зна ко је он и да га
не познаје. Кад је трећи пут изустио да није, запевао је петао. Петар
се тада сетио речи Исусових да ће га се и он три пута одрећи пре него
што запева петао. Петар је схватио колики је његов пад, покајао се из
дубине душе и плакао је горким, чемерним сузама, молећи опроштај.
Јуда пак је схватио да је то што је урадио ужасно. Дошао је у храм и
бацио новац, рекавши да је издао крв невину, али његово окорело срце
није било спремно на покајање, он није могао да се покаје и моли за
опроштај, зато се у очајању обесио и тако је додао себи и неопростиви
грех самоубиства. И тако је за разлику од Петра (који је постао једним
од највећих апостола) назван сином погибли.
Првосвештеници нису хтели у благајну храма да ставе новац који је Јуда
бацио, зато што је то новац за крв. За тај новац је купљена њива да
буде место на којем ће се сахрањивати странци. Њиву су прозвали «Крвна
њива», зато што је за крвави новац купљена. Зора следећег дана није
најављивала ништа добро, био је то дан Христовог коначног страдања и
највећих мука, Велики петак.