<< Претходни [ Свeти aпoстoли Aристaрх, Пруд и Tрoфим ] Следећи >> |
Св.
апостоли Аристарх, Пуд и Трофим
Ови беху из броја Седамдесеторице апостола. Аристарх би епископ у
Апамији Сиријској. Помиње га апостол Павле неколико пута (Дела Ап. 19,
29; Колош. 4, 10; Филим. 23.). У Ефесу био је ухваћен са Гајем од
гомиле народа, која се беше дигла против Павла. Колошанима пише ап.
Павле: поздравља вас Аристарх који је са мном у сужанству. А у
посланици Филимону назива Павле Аристарха помагачем мојим, заједно са
Марком, Димасом и Луком. Пуд је био угледан грађанин римски. Ап. Павле
га спомиње један пут (II Тим. 4, 21). Дом Пудов био је најпре уточиште
врховним апостолима, а после се обратио у цркву, названу Пастирска.
Трофим је био из Азије (Дела Ап. 20, 4) и следовао је ап. Павлу на
његовом путу, На једном месту пише ап. Павле: Трофима оставих у Милету
болесна (II Тим. 4, 20). У време Неронова гоњења, када апостол Павле би
посечен, посечени беху и сва три ова славна апостола.
Св.
муч. Сава Готски
У Готској страни беше сурово гоњење на хришћане. Неки кнез Готски дође
у село, где живљаше овај благочестиви Сава и упита сељаке, да ли у
њиховом селу има хришћана? Они га са заклетвом увераваху, да нема
ниједнога. Тада Сава стаде пред кнеза и народ и рече: „нека се нико не
заклиње за мене, ја сам хришћанин." Видећи га кнез бедна и сиромашна,
пусти га с миром говорећи: „тај нити може штетити нити користити!" —
Друге године пак о Ускрсу дође неки свештеник Сансал у то село и
отпразнова светлу пасху са Савом. Чуше то незнабошци, па изненадно
нападоше на дом Савин, и почеше штаповима немилосрдно тући угоднике
Божје, а још уз то Саву гола нага вукоше по трњу, па их онда обојицу
везаше уз дрво, и нуђаху им да једу меса од идолских жртава. Но Божји
људи, сећајући се речи апостолских, одбише да једу од нечистих
ђаволских жртава. Најзад осуди кнез Саву на смрт и предаде га
војницима. Пун радости пође Сава на губилиште хвалећи Господа. Познавши
у њему доброга човека војници га хтедоше уз пут пустити, но Сава се
веома ожалости због тога и рече војницима, да су они дужни испунити
заповест кнежеву. Тада га војници доведоше до једне реке, везаше му
камен о врат и бацише га у воду. Тело његово би избачено на обалу.
Доцније грчки војвода Јуније Соранос, у време цара Валента, ратујући с
Готима, нађе Савино тело и пренесе га у Кападокију. Пострада Сава свети
у својој 31 години, 372 године.
Св.
муч. Василиса и Анастасија
Две благочестиве Римљанке. У време цара Нерона сабираху посечена тела
апостолских ученика и чесно их сахрањиваху. Због тога беху оптужене и
бачене у тамницу, па после дугих истјазања (одсецали им груди и језик)
посечене.
Песма
из Пролога
Мученици светли крв своју пролише,
И сву земљу црну крвљу обагрише.
Беше огањ силан у коме гораху,
Но силнија љубав ко'м Христа љубљаху.
За највише добро мучеником бити —
Какво благо с овим може се мерити?
Свепобедни Христос, цар онога века,
Ваше храбре душе на небу дочека.
Он их к Себи узе из ангелских руку,
И сву вашу тешку благослови муку.
РАСУЂИВАЊЕ
О созерцању пише св. Григорије Синаит: „Тврдимо, да има осам главних
предмета созерцања; прво, Бог невидљиви и безвидни, безпочетни и
несоздани, проузроковач свега што постоји, тројично, једино и пребитно
Божанство; друго, чин и стање умних сила; треће, састав видљивих
ствари; четврто, домостројно ваплоћење Слова; пето, свеопште васкрсење:
шесто, страшни други долазак Христов; седмо, вечна мука; осмо, царство
небеско. Прва четири су јављена и припадају прошлости, а последња
четири нису још јављена и припадају будућности, премда се и ова четири
јасно созерцавају од оних, који су помоћу задобијене благодати стекли
потпуну чистоту ума. Ко приступа овоме послу (созерцања) без светлости
благодати нека зна, да он зида фантазије, и да нема созерцања." Тако
пише велики и видовити Григорије Синаит, који оно што знаде, знаде из
личног опита.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се Он брине и за телесну храну Својих ученика: како преломи и
благослови хлеб ученицима у Емаусу;
2. како крај језера питаше ученике: еда што имате за јело? па кад Му
рекоше да немају, Он им спреми хлеба и рибе и даде им.
БЕСЕДА
о томе како ћемо ми
личити на онога кога љубимо
Љубазни, сад смо дјеца Божија, и
још се не показа шта ћемо бити; него
знамо да кад се покаже, бићемо као и
он, јер ћемо га видјети као што јест. (I Јов. 3, 2).
До сад смо били робови, а сад смо деца Божија. Били смо робови зла, а
сад смо слуге добра, врховнога добра на небу и на земљи. Робовали смо
свему ономе што је ниже и горе од човека, а сад ћемо служити Свевишњем
и Сведобром. Гњечени смо мраком, а сад ћемо деловати у светлости. До
сад су нас држали ђаво, грех и смрт, у непрестаном страху, а сад ћемо
живети близу Бога, у слободи и радости. Сад... Кад сад? Сад кад се
Господ јави на земљи у телу, кад нам даде науку светлости, слободе и
живота; када васкрсе славно и показа се у прослављеном телу Своме; и
када испуни сва пророчанства пророкâ и сва обећања Своја. Сад смо и ми
деца Божја, синови видјела и насљедници царства. И бићемо као и Он. То
се, истина, још није показало, али се Он показа, и то је за сад
довољно. Он се показа какав је красан човек у васкрсењу, и ми знамо, да
ћемо и ми бити такви као и Он. Апостол Јован каже: ми знамо, да ћемо
бити као и Он. Не каже: ми слутимо, или: нама је речено, него вели: ми
знамо, да ћемо бити као и Он. Јер Он није васкрсао ради Себе него ради
нас. Он није устао из гроба, да само покаже Своју силу мртвацима без
наде, него да увери мртваце да ће и они оживети, и да им покаже, какви
ће бити кад оживе. Нити су апостоли писали: ми знамо због сујете пред
незналицама него због братске љубави према људима, да би сви људи то
исто знали — да би и ми знали. О васкрсли Господе, утврди и у нама ово
спасоносно знање, молитвама апостола Твојих светих. Теби слава и хвала
вавек. Амин.