<< Претходни [ Свeти aпoстoли Aристaрх, Пруд и Tрoфим - Велика субота ] Следећи >> |
Св.
апостоли Аристарх, Пуд и Трофим
Ови беху из броја Седамдесеторице апостола. Аристарх би епископ у
Апамији Сиријској. Помиње га апостол Павле неколико пута (Дела Ап. 19,
29; Колош. 4, 10; Филим. 23.). У Ефесу био је ухваћен са Гајем од
гомиле народа, која се беше дигла против Павла. Колошанима пише ап.
Павле: поздравља вас Аристарх који је са мном у сужанству. А у
посланици Филимону назива Павле Аристарха помагачем мојим, заједно са
Марком, Димасом и Луком. Пуд је био угледан грађанин римски. Ап. Павле
га спомиње један пут (II Тим. 4, 21). Дом Пудов био је најпре уточиште
врховним апостолима, а после се обратио у цркву, названу Пастирска.
Трофим је био из Азије (Дела Ап. 20, 4) и следовао је ап. Павлу на
његовом путу, На једном месту пише ап. Павле: Трофима оставих у Милету
болесна (II Тим. 4, 20). У време Неронова гоњења, када апостол Павле би
посечен, посечени беху и сва три ова славна апостола.
Св.
муч. Сава Готски
У Готској страни беше сурово гоњење на хришћане. Неки кнез Готски дође
у село, где живљаше овај благочестиви Сава и упита сељаке, да ли у
њиховом селу има хришћана? Они га са заклетвом увераваху, да нема
ниједнога. Тада Сава стаде пред кнеза и народ и рече: „нека се нико не
заклиње за мене, ја сам хришћанин." Видећи га кнез бедна и сиромашна,
пусти га с миром говорећи: „тај нити може штетити нити користити!" —
Друге године пак о Ускрсу дође неки свештеник Сансал у то село и
отпразнова светлу пасху са Савом. Чуше то незнабошци, па изненадно
нападоше на дом Савин, и почеше штаповима немилосрдно тући угоднике
Божје, а још уз то Саву гола нага вукоше по трњу, па их онда обојицу
везаше уз дрво, и нуђаху им да једу меса од идолских жртава. Но Божји
људи, сећајући се речи апостолских, одбише да једу од нечистих
ђаволских жртава. Најзад осуди кнез Саву на смрт и предаде га
војницима. Пун радости пође Сава на губилиште хвалећи Господа. Познавши
у њему доброга човека војници га хтедоше уз пут пустити, но Сава се
веома ожалости због тога и рече војницима, да су они дужни испунити
заповест кнежеву. Тада га војници доведоше до једне реке, везаше му
камен о врат и бацише га у воду. Тело његово би избачено на обалу.
Доцније грчки војвода Јуније Соранос, у време цара Валента, ратујући с
Готима, нађе Савино тело и пренесе га у Кападокију. Пострада Сава свети
у својој 31 години, 372 године.
Св.
муч. Василиса и Анастасија
Две благочестиве Римљанке. У време цара Нерона сабираху посечена тела
апостолских ученика и чесно их сахрањиваху. Због тога беху оптужене и
бачене у тамницу, па после дугих истјазања (одсецали им груди и језик)
посечене.
Песма
из Пролога
Мученици светли крв своју пролише,
И сву земљу црну крвљу обагрише.
Беше огањ силан у коме гораху,
Но силнија љубав ко'м Христа љубљаху.
За највише добро мучеником бити —
Какво благо с овим може се мерити?
Свепобедни Христос, цар онога века,
Ваше храбре душе на небу дочека.
Он их к Себи узе из ангелских руку,
И сву вашу тешку благослови муку.
РАСУЂИВАЊЕ
О созерцању пише св. Григорије Синаит: „Тврдимо, да има осам главних
предмета созерцања; прво, Бог невидљиви и безвидни, безпочетни и
несоздани, проузроковач свега што постоји, тројично, једино и пребитно
Божанство; друго, чин и стање умних сила; треће, састав видљивих
ствари; четврто, домостројно ваплоћење Слова; пето, свеопште васкрсење:
шесто, страшни други долазак Христов; седмо, вечна мука; осмо, царство
небеско. Прва четири су јављена и припадају прошлости, а последња
четири нису још јављена и припадају будућности, премда се и ова четири
јасно созерцавају од оних, који су помоћу задобијене благодати стекли
потпуну чистоту ума. Ко приступа овоме послу (созерцања) без светлости
благодати нека зна, да он зида фантазије, и да нема созерцања." Тако
пише велики и видовити Григорије Синаит, који оно што знаде, знаде из
личног опита.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се Он брине и за телесну храну Својих ученика: како преломи и
благослови хлеб ученицима у Емаусу;
2. како крај језера питаше ученике: еда што имате за јело? па кад Му
рекоше да немају, Он им спреми хлеба и рибе и даде им.
БЕСЕДА
о томе како ћемо ми
личити на онога кога љубимо
Љубазни, сад смо дјеца Божија, и
још се не показа шта ћемо бити; него
знамо да кад се покаже, бићемо као и
он, јер ћемо га видјети као што јест. (I Јов. 3, 2).
До сад смо били робови, а сад смо деца Божија. Били смо робови зла, а
сад смо слуге добра, врховнога добра на небу и на земљи. Робовали смо
свему ономе што је ниже и горе од човека, а сад ћемо служити Свевишњем
и Сведобром. Гњечени смо мраком, а сад ћемо деловати у светлости. До
сад су нас држали ђаво, грех и смрт, у непрестаном страху, а сад ћемо
живети близу Бога, у слободи и радости. Сад... Кад сад? Сад кад се
Господ јави на земљи у телу, кад нам даде науку светлости, слободе и
живота; када васкрсе славно и показа се у прослављеном телу Своме; и
када испуни сва пророчанства пророкâ и сва обећања Своја. Сад смо и ми
деца Божја, синови видјела и насљедници царства. И бићемо као и Он. То
се, истина, још није показало, али се Он показа, и то је за сад
довољно. Он се показа какав је красан човек у васкрсењу, и ми знамо, да
ћемо и ми бити такви као и Он. Апостол Јован каже: ми знамо, да ћемо
бити као и Он. Не каже: ми слутимо, или: нама је речено, него вели: ми
знамо, да ћемо бити као и Он. Јер Он није васкрсао ради Себе него ради
нас. Он није устао из гроба, да само покаже Своју силу мртвацима без
наде, него да увери мртваце да ће и они оживети, и да им покаже, какви
ће бити кад оживе. Нити су апостоли писали: ми знамо због сујете пред
незналицама него због братске љубави према људима, да би сви људи то
исто знали — да би и ми знали. О васкрсли Господе, утврди и у нама ово
спасоносно знање, молитвама апостола Твојих светих. Теби слава и хвала
вавек. Амин.
Велика
Субота
ВЕЛИКА СУБОТА
(грч: Μεγάλο Σάββατο), посвећена је успомени на погреб Господа Исуса
Христа и Његов силазак у Ад. Присуство Христово у гробу је Телом, а
духом је био у Аду, а у исто време је на престолу био са Оцем и Духом,
самим тим што је Он свеприсутни Бог, неодвојив од друга два лица Свете
Тројице. То је она субота у коју је Господ Исус Христос показао да је
дошао крај старом веку који је био обележен светковањем суботњег дана,
и отпочео нови век у коме се светкује дан Његовог Васкрсења, дан
есхате, дан који сви Хришћани жељно очекују - Други Христов долазак.
Начин
прослављања
Јутрење Велике суботе у новије време не служи се рано изјутра, већ на
Велики петак увече. Пред Христовим гробом, уз кађење и држање свећа,
врши се слика Христовог погреба. Уз читање целог 118/119 Псалма певају
се статије - стихови у којима се слави умрли Спаситељ као Васкрсење и
Живот и изражава бол, жалост и туга Пресвете Богородице. Све је ово
подељено на три статије. У канону Велике суботе, чије су песме написали
Марко Идрунтски (од прве до четврте) и Косма Мајумски (од шесте па до
краја), док је ирмосе прве четири песме писала монахиња Касија (810),
слави се победа Христова над смрћу и први пут се сазнаје да је овај
шабат, ова благословена субота у којој Спаситељ лежи мртав,
преблагословена субота. У њој је Спаситељ уснуо, уз Његово обећање да
ће Васкрснути у трећи дан.
При крају јутрења, плаштаница се носи три пута око храма, а после њеног
поновног полагања у гроб, чита се пред њом Језекиљево пророштво ο
васкрсењу мртвих (Јез 37,1-14), Апостол и Јеванђеље. Великосуботном
Литургијом Св. Василија Великог почиње Васкрсење. Све до читања
Апостола, свештеник служи ову Литургију у црној одежди, а потом облачи
белу, јер су се у току ове литургије крштавали оглашени, који су се
током целог Васкршњег поста припремали уздржавањем од хране, молитвама
и поукама за крштење, које се увек врши у белим одеждама. Једино на
овој Литургији, Јеванђеље се не чита са амвона или са царских двери,
већ на Христовом гробу, јер је Анђео на гробу Господњем објавио
мироносицама вест ο Христовом Васкрсењу. Велика субота је једина субота
у години када се пост састоји у сухоједењу.
Народни
обичаји
Велика субота је дан уочи Васкрса у коме се завршавају послови
неопходни за дочек великог празника. Спрема се и чисти кућа, приправља
рухо, боје јаја, по правилу изјутра пре изласка сунца. У Хомољу месе
колач - васкршњак - окићен босиоком, као и мањи колачићи. У
југоисточном Банату месе колачиће који се после бденија носе на гробље.
Гроб се прелива вином и окади. На велику суботу се не ради у пољу и
жене не раде ручне радове.
У Републици Српској, Поповом пољу, Велику суботу зову и Црвена субота и
тада "масте", односно боје јаја у црвено. Фарбају их тако што улију
воду у лонац и у њу сипају црвену боју или вразило. Затим се запали
провлак воштанице па се њом праве шаре по јајима. Обично су то биљни
мотиви, са представама сунца, месеца и крстића. Кад вода проври,
стављају јаја и кувају све док три пута не очитају "Оче наш.." или
једном "Верујем..". Искуство је показало, да је то време довољно да се
јаја скувају. Када се јаја охладе, жене их отиру крпом једно по једно
при чему се показују шаре. У кућама које су имале смртни случај, јаја
се фарбају у тамно црвено, црно или "масте" у чађи. Јаја искључиво боји
женска чељад.