<< Претходни [ Свeти aпoстoл и jeвaнђeлист Maркo - Maркoвдaн, Св. Аниан,... ] Следећи >> |
Св.
апостол и јеванђелист Марко
Беше Марко сапутник и помоћник апостола Петра, који га у посланици
својој првој назива сином својим, не сином по телу него сином по духу.
Када Марко беше с Петром у Риму, умолише га верни, да им напише
спасоносну науку Господа Исуса, Његова чудеса и живот Његов. Тако Марко
написа Свето Јеванђеље, које виде и сам апостол Петар и посведочи као
истинито. Од апостола Петра би Марко постављен за епископа и послат у
Мисир на проповед. И тако св. Марко би и први проповедник Јеванђеља и
први епископ у Мисиру. Мисир сав беше притиснут густим мраком
незнабоштва, идолопоклонства, гатарства и злобе. Но с помоћу Божјом св.
Марко успе да посеје семе науке Христове по Ливији, Амоникији и
Пентапољу. Из Пентапоља дође у Александрију, куда га вођаше Дух Божји.
У Александрији он успе да заснује цркву Божју, да јој постави епископа,
свештенике и ђаконе, и да све добро утврди у вери благочестивој. Своју
проповед Марко потврђиваше чудесима великим и многим. Када незнабошци
подигоше тужбе на Марка, као разоритеља њихове идолопоклоничке вере, и
када градоначелник поче трагати за Марком, овај одбеже поново у
Пентапољ, где продужи утврђивати своје раније дело. После 2 године опет
се врати Марко у Александрију, на велику радост свих верних, чији се
број бише већ врло умножио. Том приликом Марка ухватише незнабошци,
везаше га чврсто и почеше вући по калдрми вичући: повуцимо вола у обор!
Свега рањена и искрвављена бацише га у тамницу, где му се најпре јави
ангел небески, храбрећи га и крепећи га; а по том јави му се сам Господ
Исус и рече му: „мир Теби, Марко, јеванђелисте мој!" на што му Марко
одговори: „мир и Теби Господе мој Исусе Христе!" — Сутрадан злобни људи
извукоше Марка из тамнице и поново га вукоше по улицама са истом виком:
повуцимо вола у обор! Сав изнурен и изможден Марко изусти: у руке
Твоје, Господе, предајем дух мој! и тако издахну и пресели се душом у
бољи свет. Његове свете мошти бише од хришћана чесно сахрањене, да кроз
векове дају исцелења људима од сваке муке и сваке болести.
Св.
Аниан, други епископ Александријски
Кад је св. Марко ступио из лађе на суву земљу у Александрији, расцепи
му се обућа на једној нози. Тада виде он једног обућара, коме даде
обућу на поправку. Шијући обућар прободе шилом себи леву руку, и поче
крв тећи, и јаукаше обућар од бола. Тада апостол Божји замеси прашину с
пљувачком својом и помаза рањаву руку, и одједном поста рука здрава.
Удиви се обућар овоме чуду, и позва Марка у свој дом. Чувши Маркову
проповед Аниан — тако му беше име — крсти се и он и сав његов дом.
Толико благочешће и толику ревност показа Аниан на делу Божјем, да га
св. Марко рукоположи за епископа. И би овај свети човек другим
епископом у цркви Александријској.
Песма
из пролога
Јеванђелист Марко у Мисир долети
Као пчела с медом. И Мисир осети
Сласт Христовог меда, сласт науке живе,
И почеше људи Христу да се диве:
Како се ваплоти у божанској бризи
За спасење људи, како се понизи,
И васкрсе како у слави и сили.
— По густом смо мраку ми досад ходили!
Рекоше Мисирци: сад нам сунце грану,
Радујмо се, људи, овом светлом дану! —
Но свој усев дивни Марко крвљу зали,
Идоли због тога сви су попадали.
И Мисир се крсти, земља фараонска
Поста њива Божја, црква апостолска.
РАСУЂИВАЊЕ
Лењиве руке брзо запосли ђаво, а вредне ангел. У овоме свету
непрестаног покрета и непрестаних промена човек хтео нехтео мора бити
запослен, било добрим било злим деловањем. Лењив човек уствари није
незапослен: он је вредни посленик ђавола. Лењо тело и лења душа
најподеснија је њива за ђаволско орање и сејање. Антоније Велики вели:
„тело треба укроћавати и утомљавати дугим трудом." А Јефрем Сирин учи:
„учи се радити, да се не би учио просити!" И сви други Свети Оци, без
изузетка, говоре о неопходности труда за спасење душе човекове. А
пример непрестаног и напрегнутог труда, духовног и телесног, дају нам и
апостоли и сви светитељи. Да лењивац лењошћу не продужује живот на
земљи него га скраћује, јасно је доказано дуговечношћу многих
светитеља, највећих трудбеника међу трудбеницима у свету.
СОЗЕРЦАЊЕ
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како Његово васкрсење подстиче нас и снажи за сваки добар труд,
телесни и духовни;
2. како Његово васкрсење озарава сваки наш добар труд светлом надом на
живога Бога, који трудове наше броји, мери и чува за Дан Суда.
БЕСЕДА
о апостолском трудољубљу
Нити за бадава хљеб једосмо у кога,
него у труду и у послу, дан и ноћ радећи,
да не будемо на досаду никоме од вас (II Сол. 3, 8).
Прво испунити, па онда поучити. Овога правила држали су се сви апостоли
Божји и сви светитељи. Тако и апостол Павле пре него што изриче
заповест: ако ко неће да ради, да и не једе, он изјављује за себе и за
своје помоћнике у проповеди, да ничији хлеб не једоше за бадава, него
да трудом и послом заслуживаху хлеб свој. Дан и ноћ радећи! Ево
истинских трудбеника! Ево медоносних пчела Христових! Даноноћни труд —
где је ту време за грех? Даноноћни труд — где је ту места за порок?
Даноноћни труд — где ту може ђаво савити гнездо страсти? Даноноћни труд
— где је ту повод за саблазан?
У неким Мисирским и Палестинским манастирима живело је по десет хиљада
монаха. И сви су они живели од труда руку својих: од плетења кошница,
котарица, асура, и од других ручних радова. Даноноћни труд, и даноноћна
молитва. Кад је један монах продао кошнице у граду скупље од оне цене
коју му је игуман назначио, он је зато искусио казну. Јер подвижницима
није било до обогаћења него само до најнужније исхране и најпростије
одеће. У томе су подвижници били и јесу прави следбеници великих
апостола.
О браћо, бежимо од лењости као од пећине зверова. И ако смо неким
случајем упали у пећину зверску, бежимо брзо из ње, док нам зверови
нису сасвим заградили излаз. Пећина је дом у коме лењивац пландује; а
зверови су зли духови, који се у таквом дому осећају боље него крај
свога цара у Аду. О Господе, дивни у труду Своме око свих створења
Својих, пробуди нас од лењости и ободри нас на даноноћни труд бодрим
Духом Твојим Светим. Теби слава и хвала вавек. Амин.